دانشنامه ساخت و ساز

طرح جدید لندن برای مقابله با آلودگی هوا

تمام درآمد حاصل از این طرح برای کمک به حفظ ناوگان حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا هزینه خواهد شد.

طرح جدید لندن برای مقابله با آلودگی هوا

در روزهایی که تهران منتظر اجرای طرح جدیدی برای ساماندهی ترافیک و
آلودگی هواست، خبر رسیده که طرح نخستین منطقه فوق کم‌انتشار
(ULEZ) برای
مقابله با آلودگی هوا نیز از آوریل ۲۰۱۹ در مرکز لندن عملیاتی خواهد شد. پیش از
این در سال۲۰۰۹ طرح منطقه کم‌انتشار در این شهر به اجرا در آمده بود و هر چند سال
یک‌بار، تلاش می‌شود با طرحی جدید شهروندان به ترافیک و آلودگی هوای کمتر دعوت
شوند
.


شهرداری لندن طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که به‌تازگی تعرفه جدیدی
برای عوارضی که اهالی لندن بابت ورود به منطقه کم‌انتشار پرداخت می‌کنند، وضع شده
است. طبق این اقدام، به‌منظور پیشگیری از تردد وسایل نقلیه آلوده‌تر و قدیمی‌تر و
تشویق به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در مرکز لندن طرح
ULEZ رسما معرفی شد. طرح جدید برخلاف طرح قبلی که فقط شامل روزهای کاری
هفته بود، در ۲۴ساعت شبانه‌روز و ۳۶۵روز سال اجرا می‌شود. طرح
ULEZ که استانداردهای سختگیرانه‌تری دارد، جایگزین طرح قبلی خواهد شد و
اجرای آن روی تردد۶۰هزار وسیله نقلیه مؤثر خواهد بود. طبق طرح جدید، تخمین‌زده
شده که در سال۲۰۱۹ انتشار گازهای اکسید نیتروژن به میزان
۲۰درصد در
مرکز لندن کاهش خواهد یافت
.

۲نوع سطح شارژ برای طرح جدید وجود دارد؛ نخست ۵/۱۲پوند در روز برای خودروها،
ون‌ها و موتورسیکلت‌ها و ۱۰۰پوند در روز برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها.
این هزینه‌ها علاوه بر هزینه شارژ روزانه خواهد بود، به‌طوری که اتومبیل‌ها و ون‌های
بیشتر آلوده‌کننده ۲۴پوند در روز و کامیون‌ها ۵/۱۱۱پوند می‌پردازند
.


درآمد طرح کجا مصرف می‌شود؟

تمام درآمد حاصل از این طرح برای کمک به حفظ ناوگان حمل‌ونقل سبز و
کاهش آلودگی در سراسر شبکه حمل‌ونقل لندن هزینه خواهد شد. این مهم‌ترین وجه شباهت
طرح لندن و تهران است. شهردار لندن با تمام توان خود در حال پاکسازی هوای آلوده
لندن است و طرح
ULEZ را یک
سال زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده وارد مرحله اجرا کرده است. صادق‌خان همچنین
تصمیم گرفته که اتوبوس‌های هیبرید- دیزل الکتریکی جدید شهر لندن را از سال ۲۰۱۹
وارد ناوگان حمل‌ونقل کند. طرح
ULEZ تنها
بخشی از اقدامات سختگیرانه‌ای است که شهردار برای بهبود کیفیت هوا در لندن معرفی
می‌کند. او در حال توسعه پیشنهادها به منظور اجباری کردن استاندارد یورو ۶ برای
اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و کامیون‌ها در سال ۲۰۲۰و گسترش منطقه
ULEZ به منظور اجباری کردن همه وسایل نقلیه (از جمله اتومبیل‌ها، ون‌ها و
موتورسیکلت‌ها) تا جاده‌های دایره شمالی و جنوبی در سال۲۰۲۱ است
.

نتایج اجرای طرح در یک دوره میان‌مدت

با اجرای اقدامات طرح ULEZ انتظار
می‌رود که انتشار دی‌اکسیدنیتروژن از وسایل نقلیه سنگین ۵۰درصد کاهش یابد؛ انتشار
گازهای اتوبوس‌های مسافربری و مینی‌بوس‌ها، یک‌سوم کمتر شود. انتشارآلاینده‌های
خودروها ۸درصد و انتشار آلاینده‌های ون‌ها ۱۲درصد کاهش یابد. پس از اجرای
این طرح بیش از ۳۰هزار نفر در مرکز لندن و ۱۰۰هزار نفر در سراسر لندن، دیگر در
جاهایی که انتشار دی‌اکسید نیتروژن بالای حد مجاز است زندگی نخواهند کرد،۱۹مدرسه
در مرکز لندن و ۴۲مدرسه در سراسر لندن در مناطق بالای حد مجاز آلاینده نخواهند بود
و
۴۵درصد انتشار آلاینده‌‌ها در جاده‌ها کاهش می‌یابد.

موافقت ۶۰درصدی مردم

براساس نظرسنجی‌ها، تقریبا ۶۰درصد شهروندان لندن از این طرح شهردار
حمایت کرده‌اند. صادق خان، شهردار لندن در این‌باره می‌گوید: هوای مرگبار لندن یکی
از بزرگ‌ترین چالش‌های بهداشتی این نسل است
.
ما نمی‌توانیم تنفس را در هوای سمی ادامه دهیم زیرا به رشد ریه کودکان
آسیب می‌رساند و باعث بیماری مزمن و مرگ زودرس می‌شود. من مصمم به اقدام جسورانه‌ای
برای رسیدگی به این آلودگی‌‌ها – یک‌بار و برای همه – هستم
. بنابراین
خوشحال هستم تأیید کنم که از ۸ آوریل ۲۰۱۹ استانداردهای سختگیرانه برای وسایل
نقلیه دیزلی در مرکز لندن اعمال خواهد شد
.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا