دانشنامه ساخت و ساز

استانداردهای طراحی مجتمع مسکونی(قسمت اول)

یک مرکز شهری موفق باید کانون معاشرت و تعاملات اجتماعی، تجارت و همچنین فعالیت های فرهنگی باشد، نه صرفا ترکیب کاربری های غیر مرتبط و گسسته. یک راه برای ایجاد مرکز شهری زنده و پویا گره زدن نهاد هایی مانند کتابخانه و موزه و… با فعالیت های مدرن تجاری است و خرید به عنوان یک سیستم فعال شهری در تلفیق با سایر کاربری ها باعث ایجاد ارتباطات عملکردی قوی تری با حضور مردم می شود.

استانداردهای طراحی مجتمع مسکونی(قسمت اول)

برای مثال در
دنیای امروزه ما کتابخانه هایی طراحی می شوند که به صورت چند منظوره دارای محل
خرید،باشگاه ورزشی،سالن اجتماعات و… نیز هستند، یعنی علاوه بر این که مراکز شهری
دارای کاربری
های چند منظوره هستند، هر
کدام از اجزاء آنها نیز به نوبه خود می توانند دارای فعالیت های چند منظوره باشند.

برای ایجاد حس
مکان در داخل مراکز شهری باید به نکات زیر توجه کرد:

• مشخص کردن ویژگی های شاخص هر جامعه مانند تاریخ و ارزش های موجود
در آن.

• ایجاد ورودی هایی برای مرکز شهری که به صورت سمبولیک نشان دهنده
ویژگی و کیفیت آن جامعه هستند.

• انتخاب یک سایت مناسب برای ارائه خدمات به تمام جامعه. این مطلب
زمانی که قرار باشد ساختمان های اداری و دولتی در آن قرار گیرند از اهمیت بیشتری
برخوردار است.

• استفاده از المان های هنری و جذاب که قابل تغییر باشند مانند
مجسمه و آب و….

• برگزاری مراسم مختلف اجتماعی و مذهبی در مرکز شهری.

• تلاش برای برقراری تعادل میان اصول زیبایی شناختی و عملکردی.

• تشویق مردم به مراقبت از مکان و اجازه به حضور آنها در خلق و
مراقبت از آن.

دسترسیها،ترافیک
و محل پارک

اگر دستیابی
به بیشتر کالاها و خدمات، هم برای دسترسی با اتومبیل و هم برای افراد پیاده آسان
هست،تراکم زیاد زمین منجر به کاهش نیاز به حمل و نقل عمومی می شود. با این وجود
اگرچه توسعه مسیرها با در نظر گرفتن مقیاس پیاده، یک هدف مهم به شمار می رود، نیاز
به مسیر سواره و مدیریت ترافیک و محل پارک وجود خواهدداشت. چند روش برای برخورد با
دسترسیها، ترافیک و محل پارک عبارتند از:

• طراحی مرکز شهری به عنوان یک هدف چند منظوره با سیستم حمل و نقل
چند وجهی.

• ایجاد سهولت در درک علائم مربوط به مسیرها و عدم پیچیدگی در
دسترسی*ها.

• باریک کردن خیابان در محل عبور عابر پیاده.

• طراحی پارکینگ در پشت ساختمانها.

• تقسیم کردن محدوده های پارک خیلی بزرگ به محل های پارک منفرد
کوچک پراکنده در داخل مرکز شهری.

• اضافه کردن نماهای متناسب با ساختارهای معماری همجوار به ساختار
پارکینگ ها.

• طراحی سرعت گیر بین خیابان و محدوده پارک.

طراحی فضا هایی
برای مردم

اگرچه هدف
جامعه پرورش دادن پتانسیل های شهری، خلق حس مکان یا توسعه پیشرفت های اقتصادی است،
ولی در این میان مردم عامل اصلی و مهم به شمار می آیند. همچنین انجام تدارکات لازم
برای عابران پیاده عامل مهمی در موفقیت تجاری به حساب می*آید. در ایجاد شرایط
مناسب برای عابران و تشویق آنها به حرکت در فضا باید نکات زیر را در نظر گرفت:

• ایجاد خیابانهای باریکتر.

• طراحی پیاده روهای فراخ تر.

• استفاده از سرپناه ها و طراحی پیاده روهای سرپوشیده.

• در نظرگرفتن مقیاس انسانی و رعایت ارتفاع متعادل برای ساختمان ها.

• حذف کردن «فضاهای مرده». محدوده های خالی و نماهای نامناسب، حرکت
سیال عابران در مسیر را مختل می کنند.

• ایجاد دسترسی به محدودههای مجاور.

• ایجاد سیرکولاسیون ساده، منطقی و قابل فهم برای عابران و
موتورسوارن.

• تدارک خدمات غذایی مانند رستوران یا کافه روباز با طراحی محل
نشستن در هوای آزاد و محدوده*های خلوت و دنج.

• طراحی مبلمان مناسب برای فعالیتهای مورد نظر.

محل استقرار
ساختمان در زمین

محل استقرار
ساختمان در شرایط متعارف باید در قسمت شمالی زمین باشد ، در موارد استثنائی مانند
وجود درختان قطور و یا شرقی غربی بودن زمین و نظایر موضوع با توجه به وضعیت
استقرار ساختمان های مجاور در شورای معماری مطرح و تصمیم لازم اتخاذ می گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا